Wednesday, August 22, 2012

Perjumpaan Keluarga Disiar dalam BBC Indonesia


Terima kasih kepada Pazil Jaafar kerana berkongsi maklumat ini dalam Facebooknya. Saya perturunkan keseluruhan berita yang disiarkan itu untuk rakaman sejarah dan dibaca oleh generasi seterusnya, 

Ratusan orang hadiri halal bihalal keluarga terbesar di Malaysia

Terbaru  21 Agustus 2012 - 16:57 WIB

Keturunan Tok Nai Din

Sekitar 800 keturunan pendiri Kampung Paya Pahlawan di Alor Setar, Malaysia, berkumpul dalam acara halal bihalal keluarga terbesar untuk merayakan Idul Fitri.
Ratusan sanak saudara ini berasal dari 100 keluarga, mulai dari generasi kelima sampai ke-13, keturunan Tok Nai Din, menurut harian New Straits Times.
Salah seorang kepala keluarga, Syeikh Alauddin Syeikh Abu Bakar yang mengorganisir halal bihalal, mengatakan mereka datang dari berbagai tempat di Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak.
Ia mengatakan gagasan untuk menyelenggarakan halal bihalal keluarga ini datang dari ayahnya Datuk Syeikh Abu Bakar tahun 1974 dan sejak itu acara diadakan setiap Idul Fitri.
"Saat itu, undangan dari mulut ke mulut namun sekarang berbeda, dan teknologi sangat membantu kami sehingga kami tetap bisa saling kontak. Jadi undangan dikirim melalui Facebook dan blog," katanya.
"Alhamdulilah, tanggapan yang kami terima sangat menggembirakan dan kami bahkan bisa kontak dengan 1.000 anggota keluarga dari Brasil dan Australia empat tahun lalu," tambahnya.
Tok Nai Din Berasal Dari Thailand
Pertemuan itu sendiri diselenggarakan di satu gedung, sekitar 20 kilometer dari Alor Setar, ibukota Kedah.
Syeikh Alauddin mengatakan yang mereka ketahui tentang Tok Nai Din adalah ia pernah terlibat dalam perang Thailand.
"Yang kami tahu ia berasal dari Thailand tahun 1792 dan makamnya ada di Paya Pahlawan. Ia mungkin terlibat dalam perang Siam tahun 1821," katanya kepada kantor berita AFP, mengacu pada Kerajaan Siam untuk menaklukkan Kedah.
Desa yang pertama kali didirikan itu kini sudah tidak ada lagi dan telah dijadikan peternakan.
Halal bihalal itu adalah yang ke-39 dan sanak keluarga yang hadir termasuk dari Inggris, Amerika Seriakt, Arab Saudi, dan Meksiko.
Biaya untuk makan minum acara keluarga ini menelan sekitar US$1.300 (Rp12,5 juta).


No comments:

ALAMAT AJK KELUARGA 2009